کد خبر : 47065 ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت [ ۱۹:۲۵ ]
Print This Post Print This Post ذخیره فایل ارسال به دوستان

درآئین ویژه سالروز وفات علامه مجلسی(ره)عنوان شد: وجود علامه در دستگاه صفوی موجب ترویج مذهب تشیع گردید

همزمان با ۲۷ رمضان سالروز ارتحال علامه محمد باقر مجلسی(ره) مراسم ویژه ای در نمازخانه امام خمینی (ره) دانشگاه آزاد اسلامی واحد علامه مجلسی (ره) برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری سیمای استان ، همزمان با ۲۷ رمضان سالروز ارتحال علامه محمد باقر مجلسی(ره) مراسم ویژه ای در نمازخانه امام خمینی (ره) دانشگاه آزاد اسلامی واحد علامه مجلسی (ره) برگزار شد

در این مراسم که جمعی از اساتید و کارکنان دانشگاه حضور داشتند علیرضا اسلامی فر(مسئول حوزه فرهنگی دانشگاه) اظهار داشت:علامه مجلسی(ره) درسال ۱۰۳۷ هجری به دنیا آمد و در ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۰هجری در سن ۷۳ سالگی بدرود حیات گفت و در مسجد جامع اصفهان درکنار قبر پدر بزرگوارشان علامه محمد تقی مجلسی مدفون گردید‌‌ند.

اسلامی فر در خصوص خاندان علامه مجلسی(ره) یادآور شد: پدر علامه مرحوم ملا محمد تقی از شاگردان شیخ بهایی و میرداماد بوده است، او مرجعیت علمی و امامت جمعه اصفهان را بر عهده داشته است

نویسنده کتاب خورشید دیار صفاهان در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات حکومتی علامه مجلسی اشاره کرد و اظهار داشت:
ایشان از فرصتی که حکومت صفوی ایجاد کرد، برای تعالیم شیعی و مراقبت از جامعه دینی برای بحث شیعه استفاده کرد. خیلی‌ها شاید به این مسئله با دید منفی نگاه کرده‌اند که مجلسی به حکومت نزدیک بوده است. در حالی که مجلسی هیچ نزدیکی با حکومت نداشته است مگر برای حفظ تعالیم شیعه به قول حضرت امام خمینی در پاسخ به بعضی از نویسندگان امروزی که حضور علامه را در حکومت صفوی تخطه می کردند می فرمایند: امثال علامه مجلسی و محقق کرکی ها اغراض سیاسی داشتنند

اسلامی فرافزود: منصب شیخ‌الاسلامی مقامی بوده که در زمان صفویه به بزرگترین فقیه و یا بزرگترین شخصیت علمی می‌دادند و کسانی مانند شیخ بهایی و محقق کرکی این مقام را داشتند و این منصب برای این بود که شاهان صفویه پذیرفته بودند باید دخالت در امر دین توسط فقها انجام پذیرد و کسی از حکومت حق تعرض به آنها را ندارد. مجلسی نیز در زمان خود پس از محقق خوانساری (آقا حسین خوانساری) از سال ۱۰۹۸ تا ۱۱۱۰ متولی این امر شده است.

این کارشناس فرهنگی افزود: ۵ سال آخر شیخ الاسلامی مجلسی با دوران شاه سلطان حسین صفوی همراه بوده است. در زمان تاج‌گذاری شاه سلطان حسین، اعمالی که در شأن شیعه نبود رواج زیادی پیدا کرد، از جمله مشروب خواری، کبوتر بازی و خروس جنگی بازی! خارجی‌هایی که به ایران می‌آمدند از این مسائل گزارشی می‌نوشتند و در سفرنامه‌هایشان ثبت می‌کردند.
اسلامی فر با اشاره به این مطلب که مهم‌ترین خواسته علامه مجلسی در تاج‌گذاری شاه سلطان حسین صفوی، برچیدن این بساط از سطح شهر بوده است، تأکید کرد: مجلسی گفت: شهر دینی تعریف دارد؛ قاعده دارد و باید در شهری چون اصفهان که پایتخت یک کشور شیعی است، این اعمال برچیده شود.
وی افزود: شاه نیز قول داد و عمل کرد و در ۵ سالی که مجلسی همدوره شاه سلطان حسین بوده، این اعمال از سطح شهر برچیده شد. اما دوباره با تحریک اطرافیان شاه این سد شکسته شد که البته دیگر در زمان مجلسی نبوده است. بنابراین مجلسی از مسائلی که در زمان او جاری بوده، دور و بی‌تفاوت نبوده است.

این کارشناس فرهنگی دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: سه دوره را می‌توان به عنوان دوران شکوفایی حدیث شیعه نام برد یکی دوره آل بویه در قرن چهارم و پنجم، که به دلیل شیعی بودن حکومت دانشمندانی مانند شیخ طوسی، شیخ صدوق، شیخ مفید، نجاشی، سید مرتضی و سید رضی در آن دوران پرورش یافتند دیگری دوره صفویه بود که به عالمان شیعه توجه می‌کردند و سوم به برکت انقلاب اسلامی ایران کتاب‌های حدیثی ما الی ماشاءالله گسترش پیدا کردند.

وی در ادامه افزود: آثار برجسته عربی علامه مجلسی حدود ده اثر است که مشهورترین آنها بحارالانوار، دائرهالمعارف اندیشه و احادیث شیعه در ۱۱۰جلد، مرعات‌العقول شرح کتاب شریف کافی در ۲۶ جلد و ملاذالاخیارفی فهم تهذیب الاحکام در ۱۶جلد از مهم‌ترین آثار این بزرگوار است.

ارسال دیدگاه

اطلاع رسانی